Ing. Martin Děrgel
Skládka s. r. o. má 40 společníků – obce. Jedna z nich, na jejíž katastrálním území se skládka nachází, chce poskytnout Skládce s. r. o. účelovou dotaci z obce na rozšíření této skládky. Skládka je rovnoměrně odepisována jako hmotný majetek v 5. odpisové skupině, jednalo by se tedy o technické zhodnocení.
1) Může se tato obec stát poskytovatelem dotace do s.r.o., kde je zároveň společníkem?
2) Pokud ano, bude tato dotace osvobozena podle § 4 odst. 1 písm. u) ZDP?
3) Dotace by byla pravděpodobně poskytnuta již v roce 2020 (účtovali bychom 378/346, 221/378). V roce 2021 by došlo k technickému zhodnocení skládky (zde bychom účtovali 042/321, 346/042). Lze tento způsob účtování a zdanění akceptovat a v podstatě technické zhodnocení, na které bude poskytnuta dotace, neodepisovat?
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP), ve znění pozdějších předpisů
- - § 4 – Osvobození od daně FO
- - § 17 až § 21a – Daň z příjmu právnických osob
- - § 19 – Osvobození od daně PO
- - § 19b – Osvobození bezúplatných příjmů
- - § 21h – Vztah k účetním předpisům
- - § 29 odst. 1 – Vstupní cena hmotného majetku
-
Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro podnikatele (PVZÚ), ve znění pozdějších předpisů
- - § 47 odst. 6 – Způsoby oceňování dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku a vymezení nákladů s jeho pořízením souvisejících
-
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (ZoÚ), ve znění pozdějších předpisů
-
ČÚS č. 013 – Dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek
-
ČÚS č. 017 – Zúčtovací vztahy
Odpověď
Ad 1)
Není důvod, proč by společník, resp. člen obchodní korporace nemohl své firmě poskytnout dotaci, coby zpravidla účelovou nevratnou finanční výpomoc podporující obvykle nějaký bohulibý veřejný zájem. Spíše by mohla být výkladová potíž se samotným pojmem "dotace", který je jakžtakž vymezen pro případ veřejno-právních poskytovatelů. Naštěstí dotyčný donátor – společník s. r. o. – je takovýmto samosprávným subjektem, protože jde o obec, která může v souladu se zákonem o obcích poskytovat mimo jiné i dotace podnikatelům.
Ad 2)
Už jsme naznačili, že osvobození příjmů plynoucích fyzickým osobám od daně z příjmů – fyzických osob – stanovené mimo jiné v § 4 ZDP nelze uplatnit a naroubovat na příjemce, který je osobou právnickou (s. r. o.), resp. přesněji poplatníkem (jiné) daně z příjmů právnických osob ve smyslu § 17 až § 21a ZDP. V případě poplatníků daně z příjmů právnických osob dotazovaná investiční dotace není u podnikatelských subjektů daňovým zákonem a priori vyloučena z předmětu daně, ani osvobozena od daně v jejich osvobozovacích ustanoveních § 19, § 19b ZDP; na rozdíl od fyzických osob. Nicméně daňový důsledek bude prakticky stejný. Nezdanění této dotace totiž vyplyne nepřímo z účetních předpisů. Je totiž třeba vzít v potaz § 21h ZDP, podle kterého se za "daňové příjmy" považují "účetní výnosy":